Якщо звернутись до етимології цього поняття, то воно походить з
англійської мови. Web [web] - веб, всесвітня мережа, quest [kwest] – пошук. В
сучасній педагогіці веб-квест розглядається як проблемне завдання з елементами
рольової гри. Це – свого роду міні-проект, значна частина матеріалу для якого
береться з Інтернету.
“A WebQuest is an inquiry-oriented activity in which some or all
of the information that learners interact with comes from resources on the
internet”, - стверджує Берні Додж. Саме він разом зі своїм колегою Томасом
Марч, будучи викладачами університету Сан-Дієго (США), у 1995 році представив
цю технологію міжнародній педагогічній спільноті. А сьогодні вчителі іноземних
мов всього світу широко використовують цю інноваційну технологію як один із
засобів ефективного навчання мови з використанням ресурсів Інтернету.
Слід відмітити, що веб-квест як освітня технологія спирається на
такий підхід до навчання, в процесі якого відбувається створення нового. У ході
роботи над веб-квестом учитель створює умови для самостійної розумової та
творчої діяльності старшокласників і підтримує їх ініціативу. Він є
консультантом, організатором і координатором проблемно-орієнтованої,
дослідницької, навчально-пізнавальної діяльності учнів. У свою чергу, учні
стають рівноправними «співучасниками процесу навчання», поділяючи зі своїм
учителем відповідальність за його процес і результати.
Як правило, веб-квест можна поділити на чотири основні елементі
(кроки):
• 1-ий крок – Вступ
(Introduction).
Етап «Вступ» зазвичай використовується для ознайомлення із
загальною темою веб-квесту. Він включає надання вступної інформації і часто
вводить ключову лексику та поняття, які будуть потрібні учням, щоб зрозуміти як
виконувати наведені завдання.
• 2-й крок – Завдання
(Task).
На цьому етапі чітко
пояснюється, що повинні робити учні, працюючи з веб-квестом. Запропоновані
вчителем завдання повинні бути добре вмотивованими, дійсно цікавими для них та
побудованими на реальних ситуаціях. Як правило, в цьому етапі найактивніше
приймають участь учні, які люблять розігрувати рольові ігри.
• 3-ій крок – Процес
(Process).
Це - поетапний
опис ходу роботи, розподіл ролей та обов’язків кожного учасника веб-квесту,
посилання на Інтернет-ресурси, кінцевий продукт. На цьому етапі вчитель
роз’яснює, як саме учні будуть виконувати завдання (порядок виконання та
сортування інформації).
У веб-квесті, основаному на мовному матеріалі, на цьому етапі можна вводити чи повторно використовувати англійську лексику та граматику. Крок «Процес» матиме один, або декілька «продуктів» (learning outcomes), які учні повинні подати в його кінці. Ці «продукти» часто формують основу наступного етапу.
У веб-квесті, основаному на мовному матеріалі, на цьому етапі можна вводити чи повторно використовувати англійську лексику та граматику. Крок «Процес» матиме один, або декілька «продуктів» (learning outcomes), які учні повинні подати в його кінці. Ці «продукти» часто формують основу наступного етапу.
• 4-ий крок – Оцінювання
(Evaluation).
На цьому етапі учні
можуть займатися самооцінюванням, порівнюючи і протиставляючи те, що виконали з
іншими учнями, та аналізуючи те, що вивчили чи чого досягли власними зусиллями.
Тут також проводиться оцінювання вчителем, підводиться підсумок і заохочується
рефлексія та подальше дослідження проблеми.
Берні Додж визначив два
види веб-квестів:
1. Короткострокові
веб-квести
Наприкінці такого веб-квесту учень стикнеться зі значною
кількістю нової інформації, котру розумітиме. Короткостроковий веб-квест матиме
за мету набуття елементарних знань з певної теми. Він може охоплювати період
близько кількох занять, протягом якого учні переглядатимуть вибрані сайти для
того, щоб знайти потрібну інформацію, і використовуватимуть її у класі для
досягнення поставлених навчальних цілей.
2. Довгострокові
веб-квести
Після завершення такого веб-квесту учень грунтовно проаналізує
отриману інформацію, продемонструє розуміння матеріалу, самостійно створюючи та
ускладнюючи завдання для роботи над темою. В цьому полягає основна відмінність
між короткостроковими та довгостроковими веб-квестами – у другому випадку учні
повинні змінити інформацію, що одержали, перетворюючи її в новий продукт:
доповідь, презентацію, інтерв’ю чи дослідження. Довгострокові веб-квести можуть
тривати кілька тижнів або й навіть навчальний семестр.
У цілому, структура
будь-яких веб-квестів повинна сприйматися як основна директива, і тому потрібно
проектувати їх так, щоб вони відповідали потребам і навчальним цілям, які ви
ставите перед собою та учнями на уроці.
Отже, веб-квест – це новий формат уроку або позаурочної
діяльності з орієнтацією на розвиток пізнавальної, дослідницької роботи учнів,
на якому основна частина інформації добувається через ресурси Інтернет. Завдяки
конструктивному підходу до навчання, учні не тільки добирають і упорядковують
інформацію, отриману з Інтернету, але й скеровують свою діяльність на
поставлені перед ними завдання.
З власного досвіду можу стверджувати, що робота учнів в такому
варіанті проектної діяльності, як веб-квест, дає можливість урізноманітнити
навчальний процес, зробити його біль живим і цікавим та підвищити його
ефективність.
Веб
квест
Давня
мудрість говорить: «Хто стоїть на місці, той відстає». А хто не хоче
відставати, мусить рухатися вперед, і не зупинятися, досягнувши вершини, а
підійматися вище. У цьому й полягає основна місія сучасного учителя. Вже не
достатньо бути на уроці та поза ним актором, режисером, діловодом, диригентом,
дипломатом, психологом, новатором і компетентним фахівцем.
Модель сучасного вчителя
передбачає готовність до застосування нових освітянських ідей, здатність
постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку. Ці якості не видаються
додатком до диплома про педагогічну освіту, а формуються у щоденній
учительській праці.
Сьогодні ми розуміємо: бути
гарним професіоналом, означає бути в постійному пошуку, зростанні, розвитку.
Праця педагога відрізняється високою мобільністю, надзвичайною складністю,
вимагає від нього глибоких та різнобічних наукових, професійних знань, умінь,
навичок, що становлять основу професійної компетентності.
Професійна
компетентність педагога є не лише сумою теоретичних знань та вміння їх
репродукувати у певному обсязі згідно з правилами, а також мотивом і засобом
розвитку навичок практичних дій в інформаційному суспільстві. Можливість
різнобічного розвитку учня пропонують саме сучасні методики навчання і новітні
технічні здобутки. Широке й ефективне впровадження інноваційних методик в
навчально-виховний процес сприяє підвищенню його якості, зацікавленості учнів і
викладачів, є важливою стадією процесу реформування традиційної системи освіти
в контексті глобалізації. Однією з таких методик, яка вчить знаходити необхідну
інформацію, піддавати її аналізу, систематизувати і вирішувати поставлені
задачі є методика web-квестів.
Вперше модель web-квесту була представлена викладачем університету
Сан-Дієго Берні Доджем у 1995 р. Сьогодні ця технологія використовується як
найбільш вдалий спосіб використання Інтернету на уроках.
Посилання за темою:
Веб-квест дає можливість учням
ефективно використовувати інформацію, яку вони знаходять у мережі.
Веб-квест - це технологія
орієнтована на учнів, занурених у процес навчання, яка розвиває їх критичне
мислення.
Завдяки конструктивному
підходу до навчання, учні не лише добирають і упорядковують інформацію,
отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед
ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до
п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.
Веб-квест містить такі основні елементи:
·
вступ, у якому
обов’язково вказуються терміни проведення роботи і надається вихідна ситуація
або завдання;
·
посилання на ресурси
мережі, у яких міститься необхідний для веб-квесту матеріал: електронні адреси,
тематичні форуми, книги або методичні посібники з бібліотечних фондів;
·
поетапний опис процесу
виконання завдання з поясненням принципів обробки інформації, додатковими
супровідними питаннями, причинно-наслідковими схемами, таблицями, діаграмами,
графіками та ін.;
·
висновки, які мають
містити приклад оформлення результатів виконання завдання або їх презентації,
шляхи подальшої самостійної роботи із зазначеної теми і галузі практичного
застосування отриманих результатів і навичок.
На першому етапі викладач проводить підготовчу роботу, знайомить учнів із темою,
формулює основну проблему.
Завдання веб-квеста є окремими блоками питань і переліками адрес в Інтернеті, де можна
отримати необхідну інформацію. Питання сформульовані так, щоб при відкритті
сайту учень розумів принципи для відбору матеріалу, виділення головного з усієї
інформації, яку він знаходить. Ця стадія веб-квесту має найбільший розвивальний
потенціал: при пошуку відповідей на поставлені питання удосконалюється критичне
мислення, уміння порівнювати і аналізувати, класифікувати об'єкти і явища,
мислити абстрактно. Певне керування процесом з боку викладача може проводитися
через надання списку запитань, поширення прикладів, схем.
Наступним є етап оформлення
результатів, у межах якого
відбувається осмислення проведеного дослідження. Робота передбачає відбір
значимої інформації і представлення її у вигляді слайд-шоу, буклету, анімації,
постеру або фоторепортажу. Обговорення результатів роботи над веб-квестами
можна провести у вигляді конференції, щоб учні мали можливість продемонструвати
власний практичний доробок. Результати веб-квеста для звіту можуть мати
різноманітні форми: база даних; діалог, історія або приклад для вивчення;
он-лайн документ, який містить аналіз неоднозначної ситуації, повідомляє
основні тези і спонукає користувачів додати власні коментарі або не погодитися
з авторами; проведення псевдо-інтерв’ю з експертом протягом заняття або
публікація його у мережі Інтернет. На цьому етапі розвиваються такі риси
особистості як відповідальність за виконану роботу, самокритика,
взаємопідтримка і уміння виступати перед аудиторією.
Можна практикувати
розміщення результатів роботи над веб-квестом в мережі Інтернет на
спеціалізованих сайтах, таким чином досягаючи трьох цілей: учні розуміють, що
завдання є матеріальним і високотехнологічним; вони отримують аудиторію,
зацікавлену у результатах їх праці; у них з’являється можливість зворотного
зв'язку з боку аудиторії.
Завершальним етапом є оцінювання, однак обов’язковим для веб-квесту є попереднє
(до початку роботи) оголошення його принципів. Критерії оцінки можуть бути
різними (за часом презентації, оригінальністю, новаторством та інше). В оцінці
підсумовується досвід, який був отриманий учнем при виконанні самостійної
роботи за допомогою технології веб-квест. У завданнях з деяких тем логічним є
включення до заключної частини риторичних питань, які стимулюватимуть
активність пошукової роботи.
Якою ж є структура уроку
веб-квесту? Початок уроку має основні, характерне для інших уроків, елементи:
організаційна частина, мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних
знань.
Викладення нового
матеріалу відбувається за схемою: завдання - питання - робота з
Інтернет-ресурсами - повернення до питання, аналіз отриманої інформації -
перехід до наступного питання. Давши відповіді на кожне з питань, отримуємо
результат, тобто вирішене завдання, яке ставилось на початку.
При підготовці та
проведенні такого уроку важливо чітко усвідомити роль кожного учасника
навчально-виховного процесу та розподілити їх обов’язки для досягнення максимальної
ефективності.
Учень повинен:
·
сформулювати відомі
умови завдання;
·
визначити необхідні, але
невідомі відомості; знайти їх;
·
проаналізувати,
обробити, узагальнити й обговорити виявлену інформацію; вирішити, наскільки з
урахуванням знайдених відомостей поле завдання втратило (чи придбало)
проблемний характер;
·
узагальнити відшукану
інформацію;
·
оформити результати
роботи.
Викладач:
·
надає декілька посилань
на бажані Інтернет-ресурси, які зададуть інтонацію, акценти пошуку;
·
наводить декілька культурних
зразків, які служать орієнтиром для порівняння та можуть показувати спектр
думок з проблеми;
·
розробляє бланки з
чітким формулюванням критеріїв оцінювання;
·
контролює процес пошуку.
Рекомендації до проведення веб-квесту:
·
визначте ключові слова
для пошуку (чи слід їх змінювати на різних етапах розв’язання);
·
знайдіть необхідну
інформацію в мережі Інтернет;
·
проаналізуйте й
обговоріть знайдену інформацію;
·
при необхідності –
відкоригуйте ключові слова та повторіть пошук;
·
сформулюйте висновок і
обговоріть його (чи відповіли Ви на всі підпитання? Якщо ні – повторіть ще один
цикл пошуку й обробки інформації).
Методика веб-квестів
активізує навчальний процес, сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його
якості.
Веб-квест - одна із найбільш
ефективних моделей використання Інтернету в навчальному процесі.
Веб-квест - проблемне завдання,
для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Веб-квест - це формат уроку
орієнтований на розвиток пізнавальної, пошукової діяльності учнів, на якому
значна частина інформації здобувається через ресурси Інтернету.
Веб-квест – це дидактична
структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність учнів, задає
їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Викладач перестає бути джерелом
знань, але створює необхідні умови для пошуку і обробки інформації.
Така діяльність
перетворює учнів на активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не
лише мотивацію до процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати
цієї діяльності і їх презентацію. Ця методика є сучасною та перспективною, має
ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в навчально-виховний процес.
Веб-квесты на уроках
английского языка
Наш мир стремительно меняется,
изменяются и требования к будущим специалистам. Возрастает роль быстрого
переучивания с одной профессии на другую. Научные предметы перестают иметь
четкие границы. Подразумевается, что в течение жизни человек будет несколько
раз менять род своей деятельности. Уже сейчас работодатели предъявляют
требование к умению работать в команде как к одному из критериев при приеме на
работу. Скорость получения информации увеличилась многократно. Это означает,
что выпускник должен выносить из школы не только определенный объем знаний, но
и умение учиться. Кроме того, он должен овладеть определенными навыками–
навыками сбора, обработки, анализа информации. Проектная методика позволяет
решать эти задачи. Работа над телекоммуникационными проектами кроме всего
прочего помогает учащимся овладевать навыками работы на компьютере.
Работа над телекоммуникационным
проектом – это сложный процесс, требующий значительных усилий, как со стороны
учителя, так и со стороны учащихся. Поэтому начинающим учителям мы бы
посоветовали технологию веб-квеста. Это более легкий способ включения сети
Интернет в учебный процесс, при этом он не требует особых технических знаний.
Что такое веб-квест? «Quest в переводе с английского языка – продолжительный целенаправленный
поиск, который может быть связан с приключениями или игрой. Образовательный
веб-квест – это сайт в Интернете, с которым работают учащиеся, выполняя ту или
иную учебную задачу». [1, c.153] Впервые веб квест был использован в 1995 году
Берни Доджем. Веб-квест является веб-проектом, в котором все материалы,
предъявляемые учащимся, исходят из Интернета. Дизайн веб-квеста предполагает
рациональное планирование времени учащихся, сконцентрированного не на поиске
информации, а на ее использовании. Основное отличие веб-квеста от простого
поиска информации заключается в следующем:
·
наличие проблемы
·
поиск информации по проблеме осуществляется в Интернете
·
решение проблемы принимается всей группой
Работа над веб–квестом развивает такие
умения как умение сравнивать, анализировать, классифицировать, мыслить абстрактно.
Учащиеся не просто собирают информацию, но и трансформируют ее, чтобы выполнить
задание. У учащихся повышается мотивация, они воспринимают задание как нечто
реальное, что ведет к эффективности учебного задания. Меняется и роль учителя
на уроке. Он становится консультантом, наставником, старшим партнером.
Рассмотрим этапы работы над проектом на
примере веб-квеста, который был проведен в 10 классе при изучении темы «США».
1-й этап – предварительная подготовка. Учитель
определяет для себя тип веб-квеста – для кратковременной (1-3 урока) или
длительной работы (четверть, учебный год, полгода); как будет выполняться
веб-квест – индивидуально или в группах; каков будет конечный результат. На
этом же этапе учитель отбирает ресурсы сети Интернет. Очень важно критически
оценить найденные ресурсы, в том числе и с целью безопасности для детей.
2-й этап – учитель оформляет веб-квест,
придерживаясь определенной структуры, которая сложилась за время его
существования: введение, задание, процесс работы, информационные ресурсы,
оценивание. Конечно, это не означает, что учитель не может делать какие-либо
изменения в зависимости от возможностей и потребностей конкретного класса.
Веб-квест для 10 класса был опубликован
в блоге на английском языке. Его структура выглядит таким образом:
I. Название. Веб-квест «США»
II. Введение
На этом этапе ставится проблема, должны
быть четко описаны роли участников. «Вы журналисты, работающие над статьей о
штатах США для географического журнала. Вас попросили подготовить презентацию
об одном из штатов США. Для выполнения задания вам нужно в течение 5 дней
посетить один из штатов. Вы можете вести дневник путешествия на странице блога
www.kortkeros-tn.blogspot.com»
III. Задание
В этом разделе объясняется, что
учащиеся должны сделать в процессе работы. «Помните, что вы изучаете этот штат,
чтобы рассказать о нем людям, которые хотят туда съездить. Вы должны посетить
несколько мест: столицу штата; один из памятников истории; одно из мест для
отдыха (парк развлечений, пляж, горный курорт); одну достопримечательность
(музей галерея, театр).
IV. Процесс работы
Описание процедуры работы, которую
необходимо выполнить каждому участнику. Выполнив все задания, учащиеся смогут
успешно подготовить итоговую работу. «Соберите информацию и фотографии о вашем штате.
Сохраните фотографии на компьютере для подготовки финальной работы. Запишите
ответы на эти вопросы в ваш дневник наблюдений: Географические особенности
(реки, горы, озера). Какой там климат? Какие исторические события там
произошли? Что там выращивают и производят? Чем привлекателен этот штат для
туристов? Когда вы закончите свое исследование, подготовьте отчет о штате.
Будьте готовы ответить на вопросы учителя и одноклассников»
V. Информационные ресурсы
Это список ресурсов, необходимых для
выполнения задания.
www.infoplease.com/states.html
www.enchantedlearning.com/usa/states
www.globalcomputing.com/states.html
www.enchantedlearning.com/usa/states
www.globalcomputing.com/states.html
VI. Оценивание
Описание критериев оценки выполнения
веб-квеста, которое дается в виде бланка оценки.
3-й этап – самостоятельная работа учащихся над
заданиями веб-квеста. Заполнение страниц «Дневника путешествий»
4-й этап – промежуточное оценивание работы.
Учащиеся посещают блог веб-квеста и оценивают работы друг друга. «Посетите
страницу (имя ученика) и отметьте в своем бланке, на какие вопросы ваш товарищ
смог ответить».
5-й этап – отчет о проделанной работе. На уроке
учащиеся рассказывают о своем штате и показывают подготовленную ими
презентацию. Учащиеся в группах обсуждают представленные проекты. Учитель
вручает авторам презентаций заполненную таблицу из 6 пунктов с баллами за
каждый пункт.
Анализируя результаты работы учащихся,
можно сделать следующий вывод. Использование технологии веб-квеста на уроках
английского языка позволяет решать целый ряд дидактических задач: формировать
навыки просмотрового чтения и чтения с целью извлечения информации; развивать
умения письменной речи школьников; пополнять словарный запас обучающихся;
формировать устойчивую мотивацию к изучению английского языка, расширять
кругозор школьников. Однако следует отметить, что использование веб-квестов в
обучении языку требует от учащихся соответствующего уровня владения языком для
работы с аутентичными ресурсами Интернета.
Приложение
1
Оценивание
устного высказывания
Presentation
Delivery
|
||||
CATEGORY
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Logic / Sequencing of Information
|
Information is organized in a clear, logical way.
|
Most information is organized in a clear, logical way. One
slide or item of information seems out of place.
|
Some information is logically sequenced. 2 slides or items
of information seem out of place.
|
There is no clear plan for the organization of
information. 3 or more slides or items are out of place.
|
Content
|
All content throughout the presentation is accurate. There
are no factual errors. Presentation includes all material needed to gain a
comfortable understanding of the topic.
|
Most of the content is accurate but there is one piece of
information that might be somewhat inaccurate / not clear. Presentation
includes most material for understanding of the material but is lacking one
key element.
|
The content is generally accurate, but two pieces of
information are inaccurate or not clear. Presentation is missing two key
elements.
|
Content is typically confusing or contains more than two
factual errors. Presentation is lacking more than two key elements and has
inaccuracies.
|
Language
|
The presenter does not use any cheat-sheets, the
presentation is oral. There might be 1-2 language mistakes.
|
While delivering the presentation, the student looks at a
cheat-sheet 1-2 times. There are 3-4 language mistakes.
|
The presenter occasionally reads the text of the
presentation. There are 5-6 language mistakes.
|
Most of the text of the presentation is read from the
paper. There are more than 6 language mistakes.
|
Ordering and linking
|
The speaker uses appropriate presentation phrases wherever
necessary.
|
Only one part of the presentation lacks a linking phrase.
Only 1 phrase is inappropriate or incorrect.
|
2-3 parts of the presentation lack presentation phrases.
2-3 phrases are inappropriate or incorrect.
|
The speaker uses almost no presentation phrases. OR: Most
of presentation phrases are inappropriate or incorrect.
|
Contact with Audience
|
The speaker keeps eye-contact all the time, often
addresses the audience directly, asks questions, and attracts listeners’
attention.
|
The speaker keeps eye-contact most of the time, asks
several questions, addresses the audience.
|
The speaker maintains eye-contact less than half of time,
addresses the audience once.
|
The speaker does not maintain eye-contact and does not
address the audience.
|
Originality
|
Presentation shows considerable originality and
inventiveness. The content and ideas are presented in a unique and
interesting way.
|
Presentation shows some originality and inventiveness. The
content and ideas are presented in an interesting way.
|
Presentation shows an attempt at originality and
inventiveness on 1-2 slides.
|
Presentation is a rehash of other people's ideas and/or
graphics and shows very little attempt at original thought.
|
Литература
1. Сердюк
Е.В., Канева Д.С. «Использование Web-quest технологии при обучении письменной
речи на старшей ступени обучения в школах с углубленным изучением иностранного
языка», сборник материалов II межрегиональной научно-практической конференции,
Сыктывкар, 2010
2. Dodge
B. Some Thoughts About WebQuests. 1995-1997.
http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
3. March
T. What's on the Web? Sorting Strands of the World Wide Web for
Educators. 1995-2001.
http://www.ozline.com/learning/webtypes.html
http://www.ozline.com/learning/webtypes.html
4. March
T. Working
the Web for Education. Theory and Practice on Integrating the Web for Learning.
1997– 2001.
http://www.ozline.com/learning/theory.html
http://www.ozline.com/learning/theory.html
5. Dodge
B. A
Rubric for Evaluating WebQuests. 2001.
http://webquest.sdsu.edu/webquestrubric.html
http://webquest.sdsu.edu/webquestrubric.html
6. Dodge
B. Creating
A Rubric for a Given Task. 2001.
http://projects.edtech.sandi.net/staffdev/tpss99/rubrics/rubrics.html
http://projects.edtech.sandi.net/staffdev/tpss99/rubrics/rubrics.html
7. www.wearelinguists.narod.ru
Алгоритм разработки веб-квеста
Алгоритм разработки веб-квеста
8. www.rubistar.4teachers.org
создание бланков оценки
создание бланков оценки
Комментариев нет:
Отправить комментарий